De hel van het Zuiden

Hier ten zuiden van Kortrijk (Bellegem) is de wielerklassieker Paris - Roubaix nooit ver weg. De kasseien zijn altijd leuk als winterse MTB training voor wie niet graag baggert in de modder maar toch graag van de traditionele wegen afgaat. Met de lockdown, waarbij de Franse grens overschrijden niet mogelijk was, was de tijd rijp om eindelijk eens te werken aan een kassei klassieker aan de andere kant van de grens. Maar dan eentje voor de gravel biker. Geen saaie asfalt verbindingen, maar alle soorten al dan niet halve verhardingen zullen je door het open landschap van het zuidwestelijke Henegouwen voeren. Hopelijk geniet je er van. De tocht van 120km start aan OC De Wervel in Bellegem en is hieronderaan te downloaden.

Sector no 1: Chaussee du long bout (3km)

Na 9km opwarming komen we al snel aan de Chaussee du long bout in Dottenijs. Daar krijgen we de eerste sector van 3km voor de wielen. De kasseien van ruim 1km kun je nog vermijden door op de betonboord te gaan rijden. Geniet ervan, want dit is de laatste keer dat je dit zal kunnen doen. Direct eraan gekoppeld krijg je na een kort stukje kerkwegel een vlotbollende grasstrook.

Daarna gaat het na het dwarsen van 2 steenwegen pijlsnel richting het oude dorpscentrum van Evergnies. We dwarsen het centrum en kerkhof via enkele oude kerwegeltjes. 

Sector 2: Vers le canal de Roubaix (1km)

We verlaten de Evergnies via een gravelbaantje, die ons onderbroken door een kerkwegel, naar het mooie kanaal van Roubaix brengt, die de Schelde met Roubaix verbindt.

Sector 3 en 4 (1,5 en 2km): Vers chateau Royère

Eens we het kanaal overgestoken hebben komen we voor het eerst in echt open gebied. De streek is hier verrassend vlak en open. Zoals de talrijke windmolens doen vermoeden speelt de wind hier vaak een hoofdrol. Hier krijgen we 2 pure gravelstroken voorgeschoteld. Bij het ingaan van de 2de strook kun je in de verte al de ruine van chateau Royere zien staan.

Nechin sector 5, 6 en 7

Na Chateau Royere komen we snel in het grensdorp Nechin. Via de mooie kerkdreef rijden we naar het kerkhof. Net achter de muur van het kerhof rijden we rechtsaf door het lange gras. Laat u niet ontmoedigen, hoewel deze weg op geen enkele kaart meer te bespeuren is, voel je aan de onderkant van je banden dat er ooit een kasseiweg onder lag. Deze grasstrook bolt dan ook verrassend goed. Het is een mooie opwarming voor wat volgt. Gebruik de 500m weg om op adem te komen want nu draaien we de Rue du haut pont in. We dokkeren nu voor 1km over wat toch de meest technische kasseistrook van de dag wordt.

Daarna gaat het bijna meteen over 2 goedbollende grasstroken naar de Rue du Trieu du Pape. Een snelle kasseistrook van 1,5km.

Hiermee komen we eindelijk op grondgebied Templeuve. Niet te verwarren met het Noord-Franse Templeuve die enkele kilometer verder op ligt.

Templeuve - Blandain sector 8 (5,5km)

Nadat we even konden uitblazen rijden we de Rue Estafflers in die overgaat in de Rue Cazeau. 2km puur gravelplezier, die waarschijnlijk nog een eindje doorgaat, maar we mogen helaas de grens niet over. We blijven dus in België en nemen de vrij bultige landweg die op het gehucht Cornet aansluiting geeft op de brede kasseiweg " Hameau des petits empires " naar Blandain, waar we via nog wat gravel tot adem kunnen komen aan het station.

Marquain - Ere Sector 9 (5km)

Na het station van Blandain rijden we even op een gravel strook in de schaduw van de autosnelweg. Neem de tijd om wat te recupereren. Let op het idyllische dorpscentrum van Marquain.

Eens we de steenweg van Doornik naar Roubaix gekruist hebben begint de hel pas echt. Nu beginnen we opnieuw een sector van 5km. Het eerste stuk is een 500-tal meter kasseien, maar die lopen helaas bergop en de wind kan hier soms verrekt hard tegenzitten. Het loopt voor geen meter. Let op de zendmast. Die zal continu een mooi herkingspunt vormen.

Net voor de top draaien we lings af voor 4km non-stop gravelen. Hier kan je genieten van het zicht op de torens van de kathedraal van Doornik, die verrassend opdoemen. Dit zou zelfs eigenlijk een fietspad moeten zijn, maar het kan soms toch wel wat tegenvallen als de landbouwers volop aan het oogsten zijn.

Doornik - Couvent Sector 10 (6km)

In Ere rijden we even door een vallei. We pikken een stukje ravel mee en rijden tussen wat industrieel erfgoed. Na enkele onder water gelopen steengroeven duiken we de oude spoorwegbedding onder en beginnen aan de langste strook van de dag. Maar liefst 6km in volledig rechte lijn. Alles is open en bloot en er zijn hoogtemeters te overwinnen. Het enige wat je er tegenkomt is de Croix Morlighem.

Geniet van het landschap.

Couvent - Pierre de Brunehaut Sector 11 (3km)

Amper konden we in Couvent op adem komen of we krijgen de langste kasseistrook van de rit voorgeschoteld. 3km dokkeren op licht oplopende kasseien. Hoe verder de kasseien, hoe slechter en hoe vettiger. De hel op zijn best.

Aan het einde van deze ellendige kasseistrook worden we beloond met deze menhir.

We zijn nu op het verste punt, neem gerust eens de tijd om uit te blazen op deze mooie site.

Maar let op, leun niet tegen de steen! Er is een legende die zegt dat de wereld vergaat als de steen omvalt.

Sector 12 Jollain - Merlin

Ook de kasseien van Jollain - Merlin lopen weer vervelend lang vals plat bergop.

Maar troost u. Nu duiken we wat rustige fietspaadjes in. Paadjes die kronkelen door de vele boomgaarden die de streek hier rijk is.

Vooral op een zonnige herfstdag zijn de kleuren hier prachtig.

 

Sector 13 Les pavés de Willemeau

Na de ontspanning in de boomgaarden gaan we via wat landweggetjes terug richting de vallei van Ere. Helaas is er hier niet veel sprake meer van verharding, maar het was dat of door wegenwerken rijden. Normaal valt de modder er mee, zelfs op regendagen.

In Willemeau wordt je opnieuw getrakteerd op een pareltje. Je bent de benen al wat afgesneden door een kort steil klimmetje waardoor je op de 1,5km lange kasseistrook moeilijk in cadans komt. Voor wie het kaf van het koren wil scheiden kan nog doortrekken tot aan de zendmast. Die weg blijft maar zeurend lang omhoog lopen.

Eenmaal boven kan je naast het mooie uitkijkpunt,ook genieten van wat warempel in de buurt komt van een eerste downhill.

Dwars door Templeuve sector 14, 15 en 16

We rijden nu opnieuw vlak op de Franse grens, alwaar we de route du tabac opdraaien. Alweer een mooie gravel strook die ons via Hertain naar Blandain brengt. Daar wordt je getrakteerd op waarschijnlijk de meest technische kerkwegel van het land. Hoed af, voor wie daar recht blijft en niet de gracht insukkelt.

De modderige en bultige Allée Saint Eleuthère brengt ons rond het bois de Dossemer in een wijde boog rond Templeuve.

Templeuve - Warcoing Sector 17 (11km)

Vanaf Templeuve trekken we nu pijlsnel terug richting Vlaanderen. We worden gedurende 11km getrakteerd op gravel en grasstroken. Slechts een dikke km verharde weg in totaal verbindt de verschillende stroken die lopen via de illustere dorpen Ramegnies-Chin, Bailleul en Estaimbourg.

Warcoing - Spiere Sector 18 en 19.

Bij het verlaten van het dorp gaat het snel over in een ruwe gravel baan die ons weer naar het canal de Roubaix of het Spierekanaal brengt.

Daar gaat de weg over in een kasseiweg, waar helaas de kasseien soms heel ver te zoeken zijn. Voor de gravelfietsers kan dit bij vuil weer wel een moeilijke strook zijn.

Bij het verlaten van Spiere worden we getrakteerd op de kasseien van de Jacquetbosstraat. Bij deze wordt de finale nu definitief ingeleid.

Via de Trimaarzate naar de Tontekapelle Sector 20 en 21.

Bij het verlaten van de Jacquetbosstraat zie je heuvellachtig landschap van Zuid - Kortrijk opdoemen. Via de zalige grind van de Trimaarzate maken we de aanloop naar de zwaarste grindklim van de dag naar Kooigembos. Vooraleer we de afdaling aanvatten genieten we van het uitzicht. De watertoren van Bellegem is al in zicht. Maar voor we de finale inzetten met de laatste 3 kasseistroken moeten we nog de beroemde gravelbaan naar de Tontekapel nemen. Nu wordt duidelijk waarom dit hier vaak het Toscane van het noorden genoemd wordt.

Finale 5km sector 22, 23 en 24

De grindwegen zitten erop. Maar 3 kasseistroken zijn nog te gaan alvorens de laatste klim naar Bellegemdorp te kunnen aanvatten.

Sector 22, de Beerbosweg, werd dit jaar volledig terecht ingeschakeld in Kuurne - Brussel - Kuurne als een van de ultieme scherprechters.

Daarna hebben we nog een kasseispurtje op de Bredenmolenweg om af te zakken naar volgens mij een van de zwaarste stroken namelijk de Processiestraat.

De laatste loodjes zullen hier heel waarschijnlijk het zwaarst wegen.

Hopelijk hebben jullie er van genoten.

GPX is hier te downloaden met overzichtskaart. Download enkel beschikbaar op desktop.

Wens je te overnachten. Fietsers zijn heel welkom in de Chiconnette op 500m van de startplaats.

Startplaats is op de parking van OC De Wervel.

Reed je de tocht, laat zeker eens weten wat je er van vond.