Sombere toekomst?

Deze column verscheen in de Krant van West-Vlaanderen van 19 februari 2015.

Sombere toekomst?

Komend weekend wordt ook in West-Vlaanderen het wegseizoen terug op gang geschoten met de verschillende clubkampioenschappen. Hoewel er in de provincie West-Vlaanderen met Haringe en Slypskapelle in maart twee nieuwe wedstrijden op de kalender bijkomen, blijf ik door enkele recente krantenberichten en wijzigingen bij de wielerbond, de toekomst van het regionale wielrennen somber inzien.

In het Nieuwsblad was onlangs te lezen dat de Stadense burgemeester Vanderjeugd, de jongste burgemeester van het land, één van onze oude tradities hypothekeert. Voor de aloude seizoensopener Gent – Staden, vindt de burgemeester het onverantwoord om de bloembakken die als verkeersremmer dienen, te verwijderen voor de wedstrijd. Dit kost te veel manuren. Het is aan de organisatie om extra signaalgevers te voorzien. Signaalgevers die geld kosten en de organisaties alweer op extra kosten jagen. Hopelijk volgen niet nog meer gemeenten, want signaalgevers lossen ook niet alles op. Dergelijke hindernissen blijven met signaalgevers toch levensgevaarlijk. De organisatie, die dit jaar instaat voor een manche in de Beker van België, hoopt alsnog dat hun parcour goedgekeurd wordt door de wielerbond. Iets in mij zegt dat dit zeker geen probleem zal zijn. Hoewel dat geld uit een andere kas komt, maar uiteindelijk toch ook door de gemeenschap dient betaald te worden, hoop ik echt dat alle betrokken partijen al eens stilgestaan hebben bij de medische kosten om een renner na een val over zo’n bloembak terug te genezen. Ik vraag mij echt af of een gemeente bij het plaatsen van dergelijke verkeersremmers niet meer rekening kan houden met het gemakkelijk verwijderen ervan. Hopelijk komt het daar nog tot een vergelijk, want Staden is een gemeente waar ik normaal graag kom koersen.

Grote wijziging dit jaar is ook dat we ons nu moeten voorinschrijven voor alle wedstrijden tot eind maart. Ik ben al langer te vinden voor een soort van online registratie. Dit zou veel beter het aantal renners over de verschillende organisaties kunnen spreiden. Ik wil me niet uitspreken over de uitwerking ervan, die ik absoluut niet goed vind. Wel wil ik mijn verontrusting uitdrukken over de reden van die uitvoering. Met deze voorinschrijvingen wil de wielerbond voorkomen dat er niet meer dan 200 deelnemers aan de start komen, wat vroeger in het koersarme voorjaar wel eens durfde gebeuren. Op zich een nobele reden, alhoewel ik me afvraag of 200 renners op bepaalde omlopen echt wel veilig te noemen is. Maar ik vind het vooral jammer dat de wielerbond deze maatregel gebruikt om de symptomen weg te nemen en niet de ziekte zelf. De ziekte is dat er te veel renners zijn voor te weinig organisaties. Een bond die wil groeien, moet zorgen dat het aantal organisaties groeit en niet het aantal renners afneemt. Zijn er akties ondernomen om organisaties die in de zomer geen renners hebben te overtuigen naar het voorjaar te komen? Zijn er kalenderafspraken? Zo komt Slypskapelle er als nieuwe organisatie bij en vallen ze pardoes op dezelfde datum als Kruiseke-Wervik, al bij al 15km van elkaar. Is er nagedacht over goedkopere organisatievergunningen voor die periode of andere promoties? Was een samenwerking mogelijk met Nord-Pas de Calais, een regio met veel wedstrijden, maar wij als West-Vlaamse renners nog altijd een procedure van tien dagen moeten voor doorlopen om er maar te mogen gaan koersen?
Ik hoop dat daarover nagedacht is. Ik hoop van harte dat de Wielerbond naast het korte termijn bestrijden van de symptomen ook een plan heeft voor de toekomst.