BK cyclocross LRC Moorslede

24 November 2013

De prijs van experimenteren

Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met het tubeless maken van mijn crossbanden op mijn oude koerswielen. Ik zie het niet echt zitten om naar tubes over te schakelen, zeker omdat de cyclocross voor mij maar een hobby is, waarin ik echt geen ambitie heb om er volledig voor te gaan. Om mijn Challenge Limus en Grifo banden tubeless te maken gebruik ik het Tubeless systeem van Stan's No Tubes.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik eigenlijk niemand ken die met dat systeem werkt. Maar ik hou nu éénmaal van experimenteren. Het grote voordeel van tubeless rijden is dat je geen doorstoot meer kunt hebben zoals met binnenbandjes, iets wat mij vorige winter nekte in de B-cross van Langemark. Als je dan nog de NoTubes vloeistof bijvoegt, worden alle gaatjes direct gedicht. Dus lekrijden wordt zo bijna onmogelijk. Dit is een systeem, waar ik op mijn MTB heel tevreden over ben, maar daar rijd ik wel met specifieke tubeless wielen en tubeless banden. Dit wil zeggen dat de zijkanten extra versterkt zijn.

Met mijn crossbanden had ik tijdens de verkenning van de cyclocross in Emelgem al ondervonden dat op de kanaalberm bij korte bochten aan redelijk hoge snelheid en lage bandendruk de flanken van de band loskomen van de velg, waardoor je direct lek staat. Daar had ik er tijdens de wedstrijd dus rekening meegehouden en met iets hogere bandendruk gereden.

Gisteren deed ik dan mee aan de cyclocross in Moorslede, die tevens BK was van de LRC bond. Daar was een lage bandendruk van belang en was die zware zijwaartse belasting niet van toepassing zoals op de dijk in Emelgem. Dus nam ik het risico en start ik met weinig druk in de banden. Tijdens de 2 ronden verkenning had dit ook geen probleem gegeven. Helaas had ik al snel met een andere vijand van tubeless te maken nl diepe sporen. Per ronde hadden we 2 keer een technisch stukje waar je vol gas efkes door een diep spoor moest.

Al van in de start had ik op de eerste berm prijs. Volle kracht reed ik door een heel diep spoor om de helling op te geraken. Direct stond ik plat. In zo'n smal spoor, wordt door de zijdelingse impact de band direct van de velg geduwd. Wat een ontgoocheling, want toch een namiddag verspild en ik amuseerde me wel op de omloop. Ik ben dan maar doorgereden op mijn platte voorband, wat trouwens verrassend goed ging in de weide. Enkel op de weg waren er problemen. Uiteindelijk kon ik na 2 ronden toch een nieuw wiel krijgen en me nog eens goed uitleven. Van de laatste plaats, ik was reeds gedubbeld door de eersten, kon ik nog naar de 31ste plaats op 55 rijden.

Zo werd het toch nog een leuke sportnamiddag en alweer een ervaring rijker. Ik zal het dus in het vervolg toch met iets meer lucht in de banden moeten doen en zorgen dat ik direct aan een nieuw wiel kan geraken indien het toch fout loopt.